Zajęcia terapii pedagogicznej w Przedszkolu nr 1 w prowadzi p. Aneta Jurczuk
Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu:
- wtorek, godz. 11.00 – 12.00 lub 12.00 – 13.00
- czwartek, godz. 11.00 – 12.00 lub 12.00 – 13.00
Terapia pedagogiczna to oddziaływania przy użyciu środków pedagogicznych, zarówno dydaktycznych jak i wychowawczych na różnego typu trudności zauważone w procesie edukacyjnym, a także ich przyczyny. Celem podejmowanych procesów jest eliminowanie przyszłych niepowodzeń szkolnych oraz ich negatywnych konsekwencji.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 osób. Staramy się stworzyć dzieciom możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Stymulujemy i wspieramy, inicjujemy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Cele terapii pedagogicznej:
• Stymulowanie rozwoju dziecka.
• Rozwijanie zaburzonych funkcji systemu percepcyjno– motorycznego:
- percepcji wzrokowej,
- percepcji słuchowej,
- motoryki.
• Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
• Eliminowanie niepowodzeń szkolnych
• Eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji
Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową:
układanie według wzoru: klocki, figury geometryczne, mozaiki, patyczki,
rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach
szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami,
składanie obrazka pociętego na części
budowanie z klocków według wzoru (klocki z obrazkami, klocki konstrukcyjne),
porównywanie rysunków, wzorów (szukanie różnic, podobieństw, dorysowywanie brakujących elementów),
segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt, fakturę,
układanie historyjek obrazkowych oraz opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń,
rysowanie z pamięci
omawianie obrazków, wskazywanie szczegółów,
labirynty, plątaninki,
granie w gry typu: „Memo”, „Domino”
układanie puzzli,
rysowanie z użyciem szablonów, kończenie zaczętych rysunków, przerysowywanie, kalkowanie,
układanie kompozycji z figur geometrycznych, patyczków,
wskazywanie zmian w najbliższym otoczeniu np.: zabawa „Co się zmieniło
podział przedmiotów na grupy np. rośliny ,zwierzęta, owoce itp.
Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:
wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia
rozpoznawanie odgłosów zwierząt
rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków wytwarzanych celowo (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)
określanie miejsca, z którego dźwięk pochodzi
rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu
dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym brzmieniu
rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową – szybko – bieg, wolno – marsz
zabawa w „głuchy telefon”
tworzenie wyrazów na tę samą sylabę
wymyślanie wyrazów na określoną głoskę,
podział wyrazów na sylaby i na głoski,
rozpoznawanie głosek na początku i na końcu wyrazu.
segregowanie obrazków wg pierwszych głosek
układanie rymowanek
Przykłady ćwiczeń usprawniających sprawność manualną:
ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu, pisania na maszynie
rysowanie, malowanie na dużych arkuszach papieru
lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru
budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków
cięcie nożyczkami po śladach
zbieranie drobnych elementów palcami jak pęsetą.
ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
zwijanie kuleczek z bibuły
kolorowanie obrazków
obrysowywanie szablonów
kalkowanie obrazków
nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce
rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze np. po liniach pojedynczych, po konturach obrazków kredką, mazakiem, ołówkiem, pędzlem
łączenie punktów tworzących określony przedmiot np. drzewo, domek
tworzenie obrazków z wydzieranek
próby szycia tzw. fastrygą, przyszywanie guzików
zabawy ze spinaczem bieliźnianym – chwyt pęsetkowy.
strzepywanie dłoni
naśladowanie gry na instrumencie, chodzenie palcami po blacie.
nawijanie wełny na motek
machanie „skrzydłami”
naśladowanie drzew na wietrze