19.03.22 terapia1

Czasami proces integracji sensorycznej zostaje zakłócony, niektóre bodźce mogą być nadmiernie wzmacniane przez układ nerwowy, inne znowu zbyt mocno wyhamowywane. Kiedy dysfunkcja dotyczy układów zmysłowych – podstawowych – takich jak dotyk, czucie głębokie i układ przedsionkowy – dziecko nie może się prawidłowo rozwijać. Chociaż docierają do niego bodźce, ono nie przetwarza ich prawidłowo, niektórych informacji nie zauważa, inne są dla niego zbyt silne.

Skutkuje to problemami na wyższych „piętrach” rozwoju – takich jak na przykład nauka pisania i czytania.

Do częstych objawów zaburzeń integracji sensorycznej należą:

  • słaba równowaga
  • słaba koordynacja
  • opóźniony rozwój mowy
  • szybka męczliwość
  • nietolerancja dotyku pewnych faktur, ubrań
  • problemy z utrzymaniem uwagi, bycie stale w ruchu
  • nadwrażliwość na niektóre bodźce, na przykład dźwięk zegara, szum klimatyzacji
  • mała wrażliwość na niektóre bodźce – na przykład nie przeszkadza mu zimno
  • problemy szkolne
  • nietolerancja pewnych pokarmów
  • nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu
  • niechęć do mycia twarzy, obcinania paznokci
  • trudności z naśladowaniem ruchów, nauką jazdy na rowerze
  • nienaturalny strach przed upadkiem, wysokości